دانلود کارورزی 4 فارسی پایه اول با محوریت درس پژوهی
چکیده یکی از روش هایی که امروزه اثر نظام های آموزشی دنیا بر آن متمرکز شده اند فرآیند درس پژوهی است که موجب پرورش حرفه ای معلم میشود.درس پژوهی الگوی عملی بازبینی مداوم الگوهای ذهنی و بازاندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثر برای بهبود مستمر آموزش در مدرسه محسوب میشود. در این پژوهش سعی بر این بود که مسئله بدفهمی دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی در درس فارسی (روباه و خروس)و درس علوم (برای جشن آماده شویم) با استفاده از فرآیند درس پژوهی مورد بررسی قرار بگیرد که پژوهشگر در ابتدا با کمک گروه درس پژوه به بررسی مسئله مورد نظر پرداخته و سپس سوالات پژوهش در کلاس درس را تبیین نموده و پس از تشکیل جلسات متعدد با گروه درس پژوه و راهنمایی و هدایت معلم واستاد راهنما نقشه ذهنی محتوا تهیه گردید و پس از آن طرحی برای اجرای پژوهش مشارکتی در آموزش دو درس مذکور, به دانش آموزان پیشنهاد شد. پس ازبررسی طرح پیشنهادی و رفع اشکالات احتمالی آن را به اجرا گذارده و در نهایت به ارزیابی و بازبینی فرآیند عمل پرداخته شد. در ارزیابی و نقد اشکالات و ایراداتی از سوی گروه درس پژوه مطرح گردید که برای درس روباه و خروس اشکالی جزئی بود اما در درس علوم مشکل از اداره کلاس بود. ودر نهایت در این پژوهش بر اساس درس پژوهی تلاش شده است که مسائل و مشکلاتی که دانش آموزان با آن مواجه هستند مورد بررسی قرار بگیرد و بتواند از دغدغه های معلمان عزیز بکاهد و زمینه آموزش بهتر دانش آموزان را فراهم کند. |
مقدمه.............................................................................................................1
درس پژوهی/1فارسی/خروس و روباه......................................................2
فصل اول: فرآیند درس پژوهی..........................................................................2
.1تعیین هدف...................................................................................................3
.2طراحی واحد یادگیری.......................................................................................4
الف) طراحی نقشه ذهنی......................................................................................4
ب) استخراج ایده کلی ........................................................................................6
ج)شایستگی مورد انتظار.....................................................................................6
د)طراحی ملاک های شایستگی و سطوح هریک از آنها .................................................6
ه)تعیین تکلیف عملکردی.....................................................................................6
و)طرح پرسش اساسی.......................................................................................7
ی) طراحی تکلیف یادگیری ..................................................................................7
طرح درس فردی8.............................................................................................1
طرح درس فردی11...........................................................................................2
طرح درس گروهی..........................................................................................14
.3اجرای واحد یادگیری ...................................................................................19
الف) تولید مواد آموزشی مورد نیاز برای اجرای واحد یادگیری.......................................19
ب) هدایت فرآیند یادگیری...................................................................................19
.4ارزیابی از شایستگی های کسب شده توسط دانش آموزان........................................19
.5تامل و بازنگری.........................................................................................22
فصل دوم: روایت من از کارورزی 21..............................................................4
1روایت فرآیند درس پژوهی............................................................................22
2کد گذاری.................................................................................................24
درس پژوهی /2علوم / برای جشن آماده شویم.......................................................32
فصل اول: فرآیند درس پژوهی........................................................................32
.1تعیین هدف..............................................................................................31
.2طراحی واحد یادگیری..................................................................................31
الف) طراحی نقشه ذهنی.................................................................................31
ب) استخراج ایده کلی ....................................................................................34
ج)شایستگی مورد انتظار.................................................................................34
د)طراحی ملاک های شایستگی و سطوح هریک از آنها ............................................34
ه)تعیین تکلیف عملکردی................................................................................34
و)طرح پرسش اساسی.....................................................................................35
ی) طراحی تکلیف یادگیری ...............................................................................35
طرح درس فردی36.............................................................................................1
طرح درس فردی42...........................................................................................2
طرح درس گروهی..........................................................................................43
.3اجرای واحد یادگیری ................................................................................46
الف) تولید مواد آموزشی مورد نیاز برای اجرای واحد یادگیری.....................................46
ب) هدایت فرآیند یادگیری...............................................................................46
.4ارزیابی از شایستگی های کسب شده توسط دانش آموزان......................................47
.5تامل و بازنگری.......................................................................................47
فصل دوم: روایت من از کارورزی .48.............................................................4
1روایت فرآیند درس پژوهی.............................................................................49
2کد گذاری...............................................................................................51
تحلیل و تفسیر یافته ها..................................................................................57
منابع..........................................................................................
راهنمای استفاده
چکیده یکی از روش هایی که امروزه اثر نظام های آموزشی دنیا بر آن متمرکز شده اند فرآیند درس پژوهی است که موجب پرورش حرفه ای معلم میشود.درس پژوهی الگوی عملی بازبینی مداوم الگوهای ذهنی و بازاندیشی مشارکتی عمل کارگزاران آموزشی و الگویی موثر برای بهبود مستمر آموزش در مدرسه محسوب میشود. در این پژوهش سعی بر این بود که مسئله بدفهمی دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی در درس فارسی (روباه و خروس)و درس علوم (برای جشن آماده شویم) با استفاده از فرآیند درس پژوهی مورد بررسی قرار بگیرد که پژوهشگر در ابتدا با کمک گروه درس پژوه به بررسی مسئله مورد نظر پرداخته و سپس سوالات پژوهش در کلاس درس را تبیین نموده و پس از تشکیل جلسات متعدد با گروه درس پژوه و راهنمایی و هدایت معلم واستاد راهنما نقشه ذهنی محتوا تهیه گردید و پس از آن طرحی برای اجرای پژوهش مشارکتی در آموزش دو درس مذکور, به دانش آموزان پیشنهاد شد. پس ازبررسی طرح پیشنهادی و رفع اشکالات احتمالی آن را به اجرا گذارده و در نهایت به ارزیابی و بازبینی فرآیند عمل پرداخته شد. در ارزیابی و نقد اشکالات و ایراداتی از سوی گروه درس پژوه مطرح گردید که برای درس روباه و خروس اشکالی جزئی بود اما در درس علوم مشکل از اداره کلاس بود. ودر نهایت در این پژوهش بر اساس درس پژوهی تلاش شده است که مسائل و مشکلاتی که دانش آموزان با آن مواجه هستند مورد بررسی قرار بگیرد و بتواند از دغدغه های معلمان عزیز بکاهد و زمینه آموزش بهتر دانش آموزان را فراهم کند. |