دانلود تحقیق درمورد بررسي ضرايب بار لنگر و بلوك معادل تنش در آييننامههاي مختلف
با دانلود تحقیق در مورد بررسي ضرايب بار لنگر و بلوك معادل تنش در آييننامههاي مختلف در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق بررسي ضرايب بار لنگر و بلوك معادل تنش در آييننامههاي مختلف را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق بررسي ضرايب بار لنگر و بلوك معادل تنش در آييننامههاي مختلف ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد بررسي ضرايب بار لنگر و بلوك معادل تنش در آييننامههاي مختلف
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:20 صفحه
قسمتی از فایل:
چكيده :
يكي از مسايل مطرح در طراحي سازههاي بتني ، مدل كردن رفتار غيرخطي بتن براي ساده كردن روابط كاربردي در آييننامههاي طراحي ميباشد. در آناليز و طراحي مقاطع تحت خمش نيز اين مسأله وجود دارد كه آييننامههاي مختلف طراحي با توجه به نحوه اثر ضرايب اطمينان با روشهاي مختلفي رفتار غيرخطي بتن فشاري را مدل كردهاند. در اين مقاله ضرايب بار لنگر نهايي و بلوك معادل تنش در چند آييننامه تحت بررسي قرار گرفتهاست.
1- مقدمه :
اگر خواننده محترم درس طراحي سازههاي بتني I را گذرانده باشدميداند كه براي آناليز و طراحي مقاطع تحت خمش دو نمودار تنش و تغيير طول نسبي در مقطع مورد نياز ميباشد. همانطور كه در شكل 1 مشاهده ميشود، دياگرام تغيير طول نسبي در مقطع به صورت خطي و دياگرام تنش در قسمت فشاري مقطع شبيه دياگرام تنش – كرنش بتن ميباشد. از آنجا كه توزيع تنش در قسمت فشاري مقطع تابع مقاومت بتن است. جهت تعيين يك رابطه كلي براي مقاومت اسمي مقاطع خمشي لازم است جزئيات توزيع تنش به صورت پارامتري در نظر گرفته شوند.
شكل 1 - توزيع تنش و تغيير طول نسبي يك مقطع در لحظه مقاومت نهايي
براي اين منظور، حداكثر تنش، كه مقدارآن طبق مشاهدات تجربي كمي كوچكتر از مقاومت فشاري بتن است، با و مقدار متوسط تنش در قسمت فشاري كه در واقع كسري از حداكثر تنش ميباشد با نشان داده ميشود. همچنين محل اثر برايند تنشهاي فشاري را ميتوان با مشخص نمود كه x فاصله تار خنثي از دورترين تار فشاري است. پس از نوشتن معادلات تعادل نيرو و لنگر در مقطع ميتوان به معادله زير دست يافت :
رابطه (1)
اگر چه به كمك رابطه (1) و نمودارهاي تجربي پارامترهاي, , ميتوان مقاومت خمشي اسمي مقاطع مستطيل شكل را محاسبه نمود، اما براي كاراتر بودن روابط نياز به روابط مستقيم و سادهتري ميباشد.[1]
آييننامههاي مختلف در برخورد با اين مسأله با توجه به ضرايب بار مختلفي كه در نظر گرفتهاند، راهكارهاي مختلفي ارائه دادهاند. معمولاً در كلاسهاي درسي با توجه به كمبود وقت فقط روش مربوط به آييننامه ACI ذكر مي گردد. در اين نوشتار سعي شده است با ارجاع به چند آييننامه مختلف طراحي سازههاي بتن آرمه روشهاي ارائه شده در آنها در مواجهه با اين مسأله عنوان شود. با توجه به اينكه اغلب دانشجويان با آييننامه ACI آشنايي كامل دارند، در متن مقاله از پرداختن به آن صرفنظر شده است. همچنين آييننامه ايران نيز شباهت بسياري به آييننامه بتن كانادا دارد.
اميد است اين مقاله در گشودن افقهاي جديد در درك فلسفه وجودي آييننامههاي طراحي در برابر دانشجويان و مهندسين جوان موفق باشد.
2- آييننامه بتن كانادا
در اين آييننامه طراحي بر اساس روش حالات حدي ميباشد. يعني از رابطة (2) در آن استفاده ميگردد.
رابطه (2)
ضرايب مقاومت (ضريب كاهش) است كه همواره كوچكتر از 1 ميباشد و عدم اطمينان موجود در مقاومت اسمي سازه را منعكس ميكند. يك ضريب بار است كه معمولاً بزرگتر از 1 ميباشد و عدم اطمينانهاي همراه با اثر اسمي بار را به حساب ميآورد.