دانلود اقدام پژوهی بکارگیری اصول مدیریتی
چکیده
اینجانب به عنوان مدیر مدرسه در سال تحصیلی ................... ، مشاهده کردم که همکارانم علاقه و رغبت چندانی به امر تدریس از خود نشان نمی دهند.
فقط جهت انجام وظیفه در کلاس و مدرسه حضور می یابند. علاقه ای به مطالعه و خواندن کتب روش تدریس یا دیگر کتب علمی ندارند. تلاش هایی در جهت علاقمند کردن آن ها به فعال سازی در تدریس و مطالعه در سال گذشته نیز انجام شد که متأسفانه نتیجه مطلوب موردنظر بدست نیامد.
با توجه به بذرهای سال گذشته، دامنه ی فعالیت را گسترده تر نموده و محیط را جهت « توانمندسازی» همکاران با سر لوحه قرار دادن اصول مدیریتی دیگری به نام s5 ( که شهرت جهانی نیز دارد)، محیا نموده که این اصول بسیار ساده و قابل اجرا عبارتند از:
ساماندهی، نظم و ترتیب، انظباط، پاکیزه سازی و استاندارد سازی . با توجه به دلایل فوق اجرای این طرح را ضروری دانسته و اقداماتی از قبیل: تهیه جزوه ای از اصول قابل اجرای این نظام و در اختیار گذاشتن آن جهت استفاده همکاران تا با این بینش نو، محیط و فضای آموزشی« خانه دوّم» خود را بتوانند تغییر دهند، تهیه گنجینه ای از کتب تخصصی هر پایه، اشتراک رایگان همکاران در مجلات رشد، تشکیل کمیته پژوهشی مدرسه برای اقدامات، تهیه دفتر خلاقیت ها و ابتکاران همکاران، برگزاری جشن تولد همکاران در مدرسه، برگزاری بازدید و اردوهای تفریحی زیارتی، اجرای طرح معلم افتخاری، مشارکت همکاران و دانش آموزان در مسئولیت پذیری و اجرای برنامه ها و مراسمات، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتب و ... اجرا شد.
پس از اجرای این اقدامات، نتایج قابل قبولی بدست آمد از جمله: افزایش سرعت انجام کارها، بوجود آمدن محیطی شاداب و بهداشتی برای دانش آموزان، پاکیزگی محیط کار توسط همکاران به ویژه اشاعه « فرهنگ کثیف نکردن» به جای تمیز کردن مُستمر، احساس غرور و شخصیت و احترام کارکنان در محیط دلپذیر و مطلوب و عاری از تنش، پیشرفت چشمگیر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، افزایش خلاقیت ها، کاهش تنش زدایی و استرس در دانش آموزان و همکاران و هدف نهایی کاهش میزان وقفه کاری، تقویت کنترل فرآیندها و ایجاد جوی سالم و سازنده ی آموزشی در محیط کار را می توان اشاره کرد.