در کتاب مطالعات اجتماعی نهم برای هر درس فعالیت های نظام دار طراحی شده است؛ به طوری که دانش آموزان برای یادگیری مطالب مرحلهٔ بعد آماده می شوند. این فعّالیت ها طوری طراحی شده اند که فضای لازم برای پرورش مهارت ها و نگرش های مختلف را به وجود بیاورند.
بخش عمده ای از فعالیت های کتاب باید در حین فرایند یاددهی یادگیری انجام شوند. البته برخی فعالیت ها نیز برای خارج از کلاس طراحی شده است و انجام آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه جمع بندی و ارائهٔ آن فعالیت باید در کلاس مدنظر قرار گیرد.
در این قسمت، پاسخ فعالیت های موجود در کتاب به طور کامل در قالب ورد آورده شده است. فایل مذکور قابل ویرایش بوده و شامل 27 صفحه می باشد.
ارزشیابی یکی از مهم ترین بخش ها در فرایند آموزش محسوب می شود و می تواند مانند آینه ای پیشرفت دانش آموزان و معلمان را در تحقق اهداف برنامهٔ درسی نشان دهد.
شایان ذکر است که مشارکت خانواده ها درارزشیابی دانش آموزان نیز نباید نادیده گرفته شود. در سنجش بخشی از اهداف به ویژه اهداف مهارتی و نگرشی باید از والدین کمک گرفت. آنها می توانند به معلم بگویند که تغییرات و آثار مطلوب در دانش آموزشان ظهور و بروز کرده یا نه؟