دانلود طرح درس هدیه چهارم با عنوان روزی برای تمام بچه ها با روش ای5 یا همان ساختارگرایی
قسمت هایی از این طرح درس:
زمان : 45 دقیقه
روش تدریس: ای5
توضیحات روش تدریس 5E
روش تدریس 5E یک مدل آموزشی مبتنی بر رویکرد ساختگرایانه برای یادگیری است که میگوید یادگیرندگان مطالب جدید را به کمک مطالب قدیمی خود یاد می گیرند. علاوه بر آموزش، چارچوبی نیز برای کمک به جذابتر و معنادارتر کردن ارائهها برای مخاطبان است.
هر یک از مراحل 5E یک مرحله از یادگیری را توصیف می کند، و هر مرحله با حرف “E” شروع می شود: تعامل، کاوش، توضیح، تفصیل، و ارزیابی. 5E به دانشآموزان و مربیان اجازه میدهد تا فعالیتهای مشترک را تجربه کنند، از دانش و تجربه قبلی استفاده کنند و بر اساس آن، معنا بسازند، و درک خود را از یک مفهوم به طور مستمر ارزیابی کنند.
به روش تدریس 5E روش ساختن گرایی نیز گفته می شود. از نظر طبقه بندی، روش ساخت گرایی جزء روش های فعال و اکتشافی است که بر تولید، کنترل و تعمیم دانش تأکید می کند. در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امکانات تسهیل کننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می کند. جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های گوناگون برای کشف راه حل ها، مفاهیم، اصول و قوانین، یکی از اهداف مهم در این روش است. داشتن روحیه ی کاوشگری برای ایجاد سؤال، طراحی، اجرا، ابداع و به دست آوردن جواب، یکی از ویژگی های ساخت گرایی است.
الگوی تدریس 5E از پویاترین و کارآمدترین، الگوهای تدریسی است که در بسیاری از کلاس های دنیا با موفقیت در حال اجرا است.
مراحل روش 5E
مراحل اجرای روش تدریس 5E در 5 مرحله برنامه ریزی واجرا می شود؛ مراحل مورد نظر عبارت اند از:
- درگیر گردن یا تعامل ( (Engaging
- کاوش ( (Exploration
- توصیف و توضیح ( (Explanation
- شرح و بسط (Elaboration)
- ارزشیابی (Elaboration)
دلیل نام گذاری الگوی تدریس ساخت گرایی به الگوی 5E، آغاز شدن هر مرحله با حرف Eاست
اهداف کلی درس :
دانش آموزان با وضعیت های متفاوت که کودکان جهان در اثر ظلم و بی عدالتی به آن مبتلا
هستند آشنا می شوند.
اهداف جزئی درس:
دانش آموزان با برخی ظلم هایکه در جهان وجود دارد آشنا شوند.
دانش آموزان با برخی از ویژگی یهای انسان بعد از ظهور امام زمان (عج) آشنا شوند.
دانش آموزان با نمونه هایی از بی عدالتی ها آشنا شوند.
دانش آموزان با جهان پر از عدالت با ظهور امام زمان آشنا شوند.
اهداف رفتاری:
انتظار می رود پس از پایان درس دانش آموز بتواند:
دانش آموزان پس از پایان تدریس معلم بتوانند در کلاس درس:
-برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش کنند.
-اشتیاق به ظهور و دیدار امام زمان (عج) داشته باشند.
- برای آشنایی بیشتر با عوامل زمینه ی ظهور امام زمان (عج) به مطالعه علاقه مند شوند.
-از ظلم در حق دیگران دوری کنند و .....
مفاهیم کلیدی درس:
امام زمان (عج)، ظهور
مدل کلاس :
به صورت u شکل بر روی صندلی های متحرک که بتوانند در هنگام تشکیل گروه آنها را جا به جا کنند.
وسایل مورد نیاز:
گچ، تخته، کتاب درسی ، تصاویرمربوطه
ارزشیابی ورودی :
دانش آموزان درس گذشته را به خوبی فرا گرفته باشند.
ویژگی های یک دوست خوب را بیان کنند.
برخی از وظایف یک مسلمان را در برابر دوست خود بیان کنند.
محتوای فایل دانلودی
راهنمای استفاده
مناسب برای دانشجومعلمان و معلمان